Vernieuwde werkwijze HSK Mindshift biedt ook behandelaren nieuwe kansen

23 december 2024

'Hoe mooi is het dat je als behandelaar sneller en meer cliënten kunt helpen?'

De wachtlijsten in de ggz zijn lang, aan behandelaren is een landelijk tekort. Dat vraagt om een aanpak waarbij meer cliënten geholpen kunnen worden, zonder de werkdruk op behandelaren te verhogen. De vernieuwde werkwijze van HSK Mindshift speelt in op dit probleem. Hoe ziet deze vernieuwde werkwijze er precies uit? En wat verandert er voor zowel de cliënt als behandelaar? Daarover spraken we met Maarten Merkx, directeur Inhoudelijk Beleid en Onderzoek bij HSK en Mentaal Beter Volwassenen.

Maarten, hoe speelt de vernieuwde aanpak van HSK Mindshift precies in op het landelijke probleem?

“Op dit moment is er een enorm personeelstekort in de zorg, maar liefst 14.500 fte. Dit tekort is helaas structureel. Daarnaast zien we dat de mensen die hulp vragen aan de ggz al jaren stijgt. Natuurlijk willen én moeten wij als organisatie ons steentje bijdragen om deze stijgende hulpvraag te beantwoorden, zeker in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt. We moeten op een andere manier nadenken: hoe kunnen we ervoor zorgen dat we met dezelfde hoeveelheid medewerkers, meer cliënten kunnen behandelen? Vanuit dat gedachtengoed is de vernieuwde aanpak van HSK Mindshift ontstaan. Want waar de digitale behandelingen bij HSK er voorheen hetzelfde uitzagen als fysieke behandelingen, maar dan online, zal de cliënt nu veel meer de regisseur van zijn eigen traject zijn. Cliënten moeten meer zelf aan de slag en worden op een andere wijze ondersteund in het veranderingstraject dan wat gangbaar was, namelijk ondersteuning door een therapeut.  Doel is om behandeltrajecten efficiënter te maken met gelijkblijvend behandelresultaat. Hierdoor ontstaat meer ruimte om extra cliënten te behandelen.”

Hoe ziet zo’n behandeltraject er dan uit? 

“Het is een programma van ongeveer tien weken, bestaande uit verschillende digitale modules. Iedere module start met een digitaal gesprek met de behandelaar. De cliënt krijgt vervolgens opdrachten mee, die digitaal worden aangeboden. In de digitale omgeving vindt de cliënt allerlei soorten ondersteuning die kan helpen bij de uitvoer van de opdrachten. Denk hierbij aan artikelen, podcasts, interviews en animaties. Een deel van de informatie die normaal in behandelingen wordt gegeven, kunnen cliënten namelijk ook prima zelf lezen, beluisteren of bekijken. Daarnaast kan de cliënt ook gebruik maken van ondersteuning van een therapeut via chatcontact. Als een cliënt bijvoorbeeld een opdracht heeft uitgevoerd, kan de behandelaar een berichtje sturen als: ‘Super gedaan, ik zie dat het goed gaat met de klachtenreductie. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?’ De behandelaar zal de cliënt steeds blijven aanmoedigen en aansporen om zélf aan de slag te gaan.”

 

We weten dat een deel van de cliënten helemaal niet meer tijd met de behandelaar nodig heeft en juist heel goed zelf bepaalde onderdelen kan oppakken.

 

Komt iedere cliënt in aanmerking voor de vernieuwde werkwijze van HSK Mindshift? 

“Nee, de behandelaren schatten per cliënt in of het passend is of niet. Om deze inschatting goed te kunnen maken, is het belangrijk dat er heldere in- en exclusiecriteria zijn per digitale interventie. De cliënt moet namelijk wel de regie over het traject zelf kunnen nemen. We weten dat een deel van de cliënten helemaal niet meer tijd met de behandelaar nodig heeft en juist heel goed zelf bepaalde onderdelen kan oppakken. Als de behandelaar denkt dat het traject passend is, overlegt hij dit met de cliënt. Alles gaat in samenspraak met de cliënt. Bij sommige cliënten blijven de fysieke gesprekken gewoon de beste optie, en ook daar is ruimte voor. Daarnaast is het vernieuwde traject vooralsnog alleen beschikbaar voor mensen met de diagnose PTSS of depressie, aangezien dit de twee classificaties zijn waarmee we starten.”

Waarom starten jullie met PTSS en depressie? 

“Heel simpel: uit onze data van Mentaal Beter Volwassenen en HSK blijkt dat dit de twee grootste groepen zijn. Daarmee kunnen we nu dus het snelst en het meeste verschil maken. We zijn echter van plan om dit uit te bouwen, zodat we ook cliënten met andere classificaties middels de vernieuwde werkwijze kunnen helpen.”

 

Want we weten dat hoe langer mensen op de wachtlijst staan, hoe groter de kans dat de klachten verergeren of zelfs chronisch kunnen worden.

 

De werkwijze verandert niet alleen voor cliënten, maar ook voor behandelaren. Welke nieuwe kansen biedt dit behandelaren van HSK Mindshift?

“Het geeft behandelaren de mogelijkheid om op een innovatieve manier bezig te zijn met hun vak. Door deze verandering in werkwijze dragen we met z'n allen bij aan de oplossing van een groot, maatschappelijk probleem. Want we weten dat hoe langer mensen op de wachtlijst staan, hoe groter de kans dat de klachten verergeren of zelfs chronisch kunnen worden. Hoe mooi is het dat je als behandelaar sneller en meer cliënten kunt helpen?”

Wat zijn de verwachtingen van de vernieuwingen binnen HSK Mindshift? 

"In het Integraal Zorgakkoord, een akkoord dat de overheid heeft afgesloten heeft met vertegenwoordigers van alle ggz-instellingen, is afgesproken dat er meer cliënten behandeld moeten worden, zonder dat het aantal ggz-professionals stijgt. Om deze afspraak te realiseren is het belangrijk dat de therapeutentijd per cliënt daalt. Als we kijken naar studies in Engeland en Hongkong, zien we dat dergelijke digitale interventies hebben geleid tot een forse reductie in behandeltijd van een therapeut per cliënt, met gelijkblijvend behandelresultaat. Het zou natuurlijk ontzettend mooi zijn als wij ook zoiets kunnen realiseren met onze vernieuwde digitale aanpak. Dat betekent overigens niet dat ons doel is om al onze cliënten op deze wijze te behandelen. We moeten erg zorgvuldig blijven in onze keuze: welke cliënt is wel geschikt voor zo’n digitaal traject en welke niet? Maar stel, als het lukt om een kwart van onze cliënten middels de vernieuwde aanpak te behandelen, dan maken we met elkaar echt een impact op het verkorten van de wachtlijsten.” 

Maarten Merkx
Maarten Merkx
Directeur Inhoudelijk Beleid en Onderzoek bij HSK en Mentaal Beter Volwassenen

Misschien vind je dit ook interessant

Bekijk alle artikelen